مجتبی محمودی از کارشناسان و مسوولان دهه ۸۰ معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد است. سابقه فعالیت در روابط عمومی، شهرآرا، خبرگزاری تابناک، عضو هیات اندیشه ورز سازمان بسیج رسانه و مدیر عامل خانه مطبوعات خراسان رضوی و مسوولیت روابط عمومی هلال احمر استان، مجری – کارشناس برنامه های خبری صدا و سیمای خراسان رضوی بهانه دعوت ایشان به جمع فعالان فرهنگی #باهم_کارا است.
مثل سایر دیدارها و گفت و گوها چکیده ای از مباحث را باهم می خوانیم.
مشهد نیازمند همدلی و هم افزایی در حوزه فرهنگی است. این گونه جمع ها وتشکل های تخصصی به رشد فردی و اجتماعی فرهنگ در مشهد کمک خواهد کرد.
امروز در دنیای ارتباطات با شهروند_خبرنگار مواجهیم. همه امکانات تولید و توزیع و نشر خبر و …در گوشی همراه فراهم شده است.


شکاف آگاهی را باید جدی بگیریم. علی رغم حجم بسیاری از اطلاعات که در دسترس مردم است اما شکاف آگاهی بین مردم رایج است.شکاف آگاهی بعد از شکاف دیجیتال است.
بیشتر مخاطبان شبکه های مجازی بیشتر برای شادی و سرگرمی در شبکه های مجازی هستند.
از سواد رسانه ای غفلت کرده ایم. گنجاندن یک درس در کتاب های درسی درباره سواد رسانه ای کفایت نمی کند.وقتی مدرسان و معلمان سواد رسانه ای خودشان هنوز از همه ابعاد سواد رسانه ای برخوردار نیستند، نباید توقع داشته باشیم با یک درس سواد رسانه ای به مطلوبیت آموزشی برسیم.سواد رسانه ای یعنی مخاطب بتواند گزینشگر و انتخاب گر باشد.
فرهنگسراها در دوران کرونا هیچ برنامه ی در این زمینه نداشتند. در دوران کرونا به اندازه چندسال مردم بیشتر وارد فضای مجازی شدند. این بهترین فرصت بود ولی فرهنگسراها انفعالی عمل کردند.
مدیریت شهری نقش مهمی در تقویت رسانه ها دارد.تا الان ۱۴۰ پایگاه خبری در استان فعال است.کرونا آسیب های جدی به اقتصادرسانه ها وارد کرده است.امکان تعطیل شدن چندین نمایندگی استانی مطبوعات هست.اما از جایی حمایت نشد.
فقدان استراتژی فرهنگی یکی از نقص های مدیریت فرهنگی در چند سال گذشته است.این را می شود به رسانه ها نیز تعمیم داد. از مشهد در بازنمایی برای مخاطبان ملی و جهانی تلاش می کنند چهره ای نامناسب بسازند. یکی از مهم ترین کارها بازسازی چهره ی رسانه ای از مشهد است.
برنامه ریزی فرهنگی از نگاه رسانه ای باید خانواده محور باشد.فردگرایی و فردمحوری را نباید تقویت کرد.انزوا ، تقویت افسردگی و ناامیدی و از آن طرف القای زندگی و سبک زندگی شاد در رسانه های وابسته به غرب تقویت می شود.زندگی شاد در ولنگاری و رهاشدگی و بی خانواده بودن است.
یکی از مهم ترین مسائل در حوزه رسانه ها ضعف در فقه رسانه است. در فقه رسانه باید تقویت شود.
مشهد قطب رسانه ای است. از مطبوعات، خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و فضای مجازی تا رسانه های تصویری و … سرآمدکشور است اما مشکلات امروز در حوزه ی رسانه ها واقعا نسبتی با این قطب رسانه ای ندارد.
توقع است از رسانه های شناسنامه دار فارغ از دیدگاه ها وسلایق سیاسی حمایت شود.ماندن رسانه های شناسنامه دار به نفع جریان رسانه ای مشهد است.
مدیریت شهری باید به زبان مردم نزدیک شود.رسانه ابزار نیست. رسانه پیام است.
یک گروه خودجوش رسانه ای به زبان عبری مسلط شدند. این گرونه گروه ها ظرفیت رسانه ای مشهد است که کمتر دیده می شود.
رسانه، چگونه فکر کردن را آموزش نمی دهد. به چی فکر کردن و چی فکر نکردن را آموزش می دهد.
پیوست رسانه ای برای حوزه فرهنگی و اجتماعی اشتباه است. هر برنامه و طرح فرهنگی باید بخشی از آن رسانه باشد.
اولویت امروز برای مسوولان و مردم نهضت سوادآموزی رسانه است.همان گونه که دهه ۶۰ نهضت سواد آموزی داشتیم. امروز واقعا به نهضت سوادرسانه ای نیاز داریم.

 

 

 

Template Design:Dima Group