تبلیغات
وبلاگ مهدی ابراهیمی - عوارض؛ از تغییر معنا تا گفتمان سازی
پنجشنبه 21 آبان 1394  04:54 ب.ظ    ویرایش: پنجشنبه 21 آبان 1394 04:58 ب.ظ
نوع مطلب: روز نگاری ،

١- تغییر معنا
«عوارض»در فرهنگ فارسی به‌معنای مالیات و در ادبیات جامعه شهری به عوارض نوسازی شهری نیز معنا شده است. معنای دیگر این واژه در ادبیات مردم ایران که ریشه تاریخی دارد، معنای «باج» یا «خراج» است که همواره توده مردم خود را از پرداخت آن منع کرده‌اند و در ذهنیت عمومی مردم و قدیمی‌ترها حتی معنای «پول زور» نیز معنا شده است.
به نظر می‌رسد یکی از مسائلی که باید برنامه‌ریزان شهری به آن توجه کنند، ریشه‌های تاریخی برخی مسائل امروز و معناهایی است که از آن برداشت می‌شود.
این اختلاف برداشت‌ها به تفسیر معناها بازمی‌گردد و برای همین بعد از انتشار قبوض عوارض نوسازی شهری، آن‌گونه که باید مورد استقبال گسترده عمومی قرار نمی‌گیرد.
این استقبال کم به تفسیر معناها برمی‌گردد و این اختلاف معناهاست که بسیاری از شهروندان، خود را مکلف به پرداخت هزینه‌های جاری شهر نمی‌دانند.
در‌حالی‌که مدیریت شهری انتظار دارد مردم هزینه یا بهای خدمات زندگی شهری را به‌عنوان عوارض پرداخت کنند، عامه مردم برای پراخت آن ضرورتی نمی‌بینند.
بنابراین اولین مسئله همین اختلاف معناست. معنایی که لزوما مدیریت شهری از عوارض نوسازی برداشت می‌کند، در ذهنیت مردم به‌گونه دیگری معنا می‌شود.
٢- شفافیت محاسبه عوارض
به‌طور عموم مدیران اطلاع‌رسانی در مدیریت شهری همواره مردم را با «چرایی» پرداختن یا نپرداختن عوارض نوسازی آشنا کرده‌اند.
ازاین منظر کمتر کسی است که نداند پرداخت عوارض چه منافعی برای شهر دارد. در محتوای اطلاع‌رسانی همواره به آبادانی، پیشرفت، و...
ازاین منظر کمتر کسی است که نداند پرداخت عوارض چه منافعی برای شهر دارد. در محتوای اطلاع‌رسانی همواره به آبادانی، پیشرفت، ورفاه مردم در ضرورت پرداخت عوارض اشاره شده، اما به «چگونگی» محاسبه عوارض کمتر اشاره شده است.
بنابراین همواره مردم گمان می‌کنند می‌توانند با مراجعه به مسئول بالاتر تخفیف بیشتری بگیرند یا با مراجعه به اعضای شورای شهر می‌توانند هزینه‌های خدمات یا پروانه‌ها یا تخفیف‌ها و... را کمتر پرداخت کنند. مراجعات و تقاضا برای ملاقات با مسئولان بالاتر نشان می‌دهد مردم اعتماد کمی دربرابر اولین مسئول دارند.این در‌حالی است که می‌توان به‌جای اطلاع‌رسانی «چرایی» عوارض نوسازی به «چگونگی» نحوه محاسبه پرداخت.
البته چون متغیر‌های متفاوتی در محاسبات است، مردم می‌توانند حدود یا حداقلی از هزینه‌ها را محاسبه کنند. همین مسئله در محاسبه هزینه‌های خدمات شهری نیز هست.
٣- گفتمان به‌جای تبلیغات
اطلاع‌رسانی و تبلیغات در تشویق مردم به پرداخت عوارض و مالیات بسیار تاثیر‌گذار است اما برخی صاحب‌نظران معتقدند تبلیغات یک امر یک‌طرفه است.
برای تغییر در باورهای تاریخی مناسب است گفتمان جدیدی طرح موضوع شود. گفتمان جدید در شهرها، اصالت را به انسان می‌دهد نه درخت، خیابان و ساختمان. اینکه بسیاری از مردم خود را ملزم به پرداخت عوارض نمی‌دانند، بر اساس یک گفتمان غالب است که حداقل صدسال قدمت دارد.
این گفتمان را می‌شود تغییر داد اما تبلیغات و اطلاع‌رسانی بخش کوچکی از تغییر یا تزلزل در گفتمان قبلی
است. این موضوع هم می‌تواند به کمک صاحب‌نظران این عرصه‌ها در میان‌مدت و بلند‌مدت محقق شود. موضوعی که زنجیره‌وار به تغییر معنا، اشتراک نظر بین مردم و مدیریت شهری، اعتمادسازی، شفافیت اطلاعات و‌... مرتبط است.

   


نظرات()  
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

وبلاگ مهدی ابراهیمی