تبلیغات
وبلاگ مهدی ابراهیمی - فهرست مغفول ها هم چنان بلندبلند است!
چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394  12:52 ب.ظ    ویرایش: پنجشنبه 17 اردیبهشت 1394 05:25 ب.ظ
نوع مطلب: روز نگاری ،

1- محصول فرهنگی ، ابزار و رسانه ی فرهنگ است.همه ی ارزش ها را با "زبان فرهنگی" منتقل می کند.عروسک لاغر اندام مو زرد کمر باریک چشم درشت با اندام جنسی کامل حامل فرهنگ است.حالا این عروسک در دوران نوجوانی حامله نیز هست.برچسب ،خط کش،کیف، تلفن همراه، وسایل آرایش ، وسایل حمام ، رخت خواب و ...با " نشانه" باربی وارد زندگی مان شده است.ان شاالله که توطئه ای در کار نیست.این عروسک برای چندماهی قصد شاداب کردن بچه ها را دارد.خودش آمده و خودش هم خواهد رفت.پشت این قضیه هیچ نیت بدی نیست.ما کاملا خوش بین هستیم.اما اجازه بدهید به اندازه ی برخی از خانواده های اصیل آمریکایی و اروپایی بدبین باشیم.به اندازه ی آنها که می توانیم بدبین باشیم.!این کالای زیبای فرهنگی رنگ سوغات زیارت به خود گرفته است.من خود به چشم خویشتن دیدم 20 درصد مسافران زیارت مقام عزیز حضرت زینب س در سوریه این کالا از نوع بزرگش را تهیه کرده بودند و پول بسته بندی! می دادند تا سلامت به مشهد مقدس برسد ؛ سالم و صحیح. این موضوع برای شما نه تازگی دارد و خودتان خیلی بیشتر از این ها شنیدید و دیدید.اما نیت من از طرح این موضوع چیزی دیگری است.

2- راهکار این موضوع ؛ نگاه بلند مدت به طراحی "سوغات"  است.از این حکایت که بگذریم اخیرا مرکز رشد و فناوری فرهنگی وزیارت به ابتکار پارک علم وفناوری خرسان رضوی راه اندازی شده تا چتری باشد برای کسانی که در این زمینه ایده ی نو ابتکار خلاقانه ای دارند. این مرکز از ایده های نو فرهنگی تا مرحله تجاری سازی حمایت محدود اقتصادی می کند.قبلا فقط از ایده های اقتصادی حمایت می شد ؛ اما به ابتکار پارک خراسان رضوی این حمایت ها به حوزه فرهنگی وزیارت نیز تعمیم داده شده است.

3- کارآفرینی فرهنگی به معنای مدیریت روندها و فرایندهای تولید وعرضه­ ی خدمات وكالاهای فرهنگی وهنری است، به گونه­ ای كه نوآورانه به احیاء و آفرینش ارزش ­های فرهنگی بپردازد.برخی از خدمات ارایه شده نیز به صاحبان ایده به شرح ذیل است:
  • تأمین محل كار (بصورت اجاره)
  • خدمات مدیریتی، حقوقی، مالی، اعتباری، پروژه‌یابی و بازاریابی
  • مربی گری (منتورینگ)، آموزش‌های تخصصی ویژه و مشاوره
  • رصد نیازها و پروژه­های مرتبط با فناوری های فرهنگی و تخصیص پروژه­ها میان مجموعه­ های فناور
  • تسریع فرایند پذیرش و رشد واحدهای نوپا
4- اما گفته اند درآمد کشورهای دیگر به خصوص چین از قبضه کردن بازار تسبیح ، مهر و انگشتر بیشتر از ایرانیان است.سوغات مسلمانانی که به شهر مشهد سفر می کنند در چین ساخته و بعد وارد می شود و این وسط فقط دلال ها سود هنگفتی به جیب زده اند و می زنند. بازار سوغات نیاز به ایده های خلاقانه دارد.اگر ما در ایران و مشهد تسبیح ، جانماز و تسبیح و آجیل تولید کنیم ، برادران چینی مهر کربلا را هم تولید کرده اند وبه کربلا فرستاده اند.البته بازار نجف ، کربلا و حتی دمشق نیز اجناس چینی بود.

6- اگر چه حمایت از تولید وکالای داخلی باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود ، اما راه اندازی مراکز رشد فرهنگی با حوزه تخصصی زیارت را باید به فال نیک گرفت ؛ شاید به ایده های نو و ظرفیت های عظیم جوانان به زودی چندین میلیارد درآمد چینی ها به جیب جوانان مشهدی برود.

   


نظرات()  
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

وبلاگ مهدی ابراهیمی