۱ مرداد ۱۳۸۸ بود که با آقای حامد مقدم در خصوص حضور در روابط عمومی شهرداری مشهد به عنوان مسوولیت اداره رسانه شهرداری گفت و گو کردیم.

از ۷ مهر ماه نیز حضور اینجانب قطعی گردید. شرح مختصری از زمان حضورم در این بخش نه برای حدیث نفس که شاید دیگران هم بتوانند از این تجارب استفاده نمایند؛ می نویسم.انشاءالله چنین باشد.

۲ قبل از این توصیف نامه ای در تغییر ساختار و رویکردهای روابط عمومی از ابتدای حضور آقای حامد مقدم تدوین شده بود که اینجانب نیز جز همان شورای تدوین بودم. بنابراین در بدو حضورم در این بخش ساختار جدید اداره رسانه را ارائه کردم. ساختار جدید کارشناس تحلیل محتوی رسانه ها ؛ کارشناس ارتباطات رسانه ای؛ کارشناس تولید محصولات و آگهی ها؛ مسوول امور صدا وسیما ؛کارشناس فناوری اطلاعات و سردبیر پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد.



۳ این نمودار تشکیلاتی یک ماه بعد تصویب و کارشناسان هر بخش هم تعیین شدند. پیش از این واحد رسانه سه نفر بودند که یک نفر بریده جراید تهیه می کرد و دیگری خبرنگار بود ویکی هم مسوول سایت شهرداری بود.ضمن تقویت کارهای گذشته که دوستان خوبمان زحمت کشیده بودند فعالیت های جدیدی را در ادامه همان کارهای گذشته شروع کردیم.

شرح وظایف ارتباطات رسانه ای :

تعامل متقابل با رسانه ها احترام و تکریم خبرنگاران حوزه مدیریت شهری ارائه ی اطلاعات صحیح وتسهیل در ارتباط بین خبرنگاران و مسوولان شهرداریبرگزاری نشست های هم اندیشی بین رسانه ها ومسوولان شهرداری هر دوماه یک بارنشست های خبری شهردار و سخنگوی شهرداری به صورت فصلی انتشار تلفن همراه مسوولان شهرداری ؛ شماره دفتر (مستقیم) و آشنایی خبرنگاران با ماموریت های هفتگانه شهرداری مشهدانتشار کتابچه شیوه های ارتباط با رسانه ها برای مدیران ارشد شهرداری و سایر کارهای جاری …برگزاری جشنواره ی مطبوعات خراسان نیز در حال بررسی است که شهردار مشهد موافقت نموده است و منتظر نظر اداره کل ارشاد هستیم.

تحلیل محتوی رسانه ها:

تحلیل محتوی روزنامه های قدس ؛ شهرآرا ؛ و خراسان هر سه یک بار و بررسی بازتاب فعالیت های رسانه ای فعالیت های شهرداری که این مهم به صورت دو هفته یک بار یکبار تحلیل خواهد شد.تحلیل پیام های مردمی در رسانه ها ( صدا وسیما  روزنامه های قدس خراسان و شهرآرا و ارسال به مدیران ارشد شهرداریتحلیل بازتاب ارتباطات رسانه ای شهردار مشهد (ماهیانه)نظارت بر پاسخگویی روابط عمومی های وابسته شهرداری به پیام های مردمی در رسانه ها و سایر کارهای جاری…پایگاه اطلاع رسانی شهرداری طراحی سایت اطلاع رسانی فعالیت های شهرداری به سه زبان فارسی دوزبان فعلا به صورت آزمایشی و از اسفند سال جاری به صورت رسمی افتتاح خواهد شد) با شعار “رسانه پیشرو “.

صفحات بازدید شده سایت خبری شهرداری در ابتدای سال ۸۸ ماهیانه ۷۲۰۰ صفحه بود. در حال حاضر صفحات بازدید شده این سایت به طور متوسط ۱۸۰۰۰ صفحه در روز است.به زودی این پایگاه با ساختار خبرگزاری حوزه شهری فعالیت خود را شروع خواهد کرد.طراحی سایت مسابقات الکترونیک شهرداری هر ماه یک بار از اخبار شهرداری سوالات مسابقه طرح می شود.

ویژگی های سایت مسابقه

چون ثبت نام بر اساس کد ملی است هر نفر فقط می تواند یک بار در مسابقه شرکت نماید.+

طراحی مسابقه ویژه اقشار مختلف و سنین مختلف به صورت همزمان

اعلام اسامی برندگان به صورت خودکار به مدیر سایت و…سامانه پیامکی (خبرنامه پیامکی) mashhad.irارسال تیتر مهم ترین اخبار پایگاه به مشترکین ( مشترکین بر حسب حوزه علاقمندی به اخبار حوزه های مختلف شهرداری ثبت نام شده اند) تولید محصولات و آگهی های رسانه ای تولید آگهی خبری در همین شهر (۶۰ ثانیه) خبر و پخش از شبکه خراسان و شبکه ی یک تولید تیزرهای کوتاه از عملکرد شهرداری مشهد در بخش های مختلف و پخش از شبکه یکتولید آگهی های مطبوعاتی با رویکرد تبلیغ فعالیت های شهرداری مشهدکه در این بخش بعضی ماه ها تا ۸۰۰ نوبت آگهی رسانه ای از صدا و سیما پخش شده است.

امور صدا وسیما

از ابتدای سال جاری به پیشنهاد یکی از مسوولین عزیز صدا وسیما ” گروه شهری” تصویب و مورد تایید شهردار مشهد و مدیرکل وقت صدا وسیمای خراسان رضوی قرار گرفت که در حاضر آخرین مراحل راه اندازی را پشت سر می گذارند و انشاءالله از ابتدای سال آینده اولین تولیدات این گروه نیز پخش خواهد شد.

هم چنین در این بخش از برنامه های مختلف مستند سازی با شبکه الحره ؛ الکوثر ؛ شبکه خراسان رضوی و شبکه یک و دو نیز حمایت و مشارکت شده است.

۴ تقریبا دوره تاسیس در حال اتمام است. و دوره تثبیت و توسعه کیفی کارها از این روزها شروع شده است.خوشبختانه امروز یک جمع صمیمی در اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری دور هم جمع شده اند و البته هنوز راه های نرفته ی زیادی در پیش و کارهای نکرده زیادی روی کاغذ مانده است.۵

دعا کنید تا ۲۰ اسفند پایگاه اطلاع رسانی جدید (سه زبانه) شهرداری مشهد با کادری متخصص رونمایی شود و انشا الله گروه شهری صدا وسیما به سلامت تولیداتش را روی آنتن ببرد ؛ مطمئنم رتبه ی شهرداری مشهد نزد افکار عمومی بیش از این ارتقا پیدا خواهد کرد و ضریب اعتماد مردم شهرداری اگر تغییر کند روند اصلاحات شهرداری نیز به سرعت پیش خواهد رفت و بخش سنتی شهرداری پوست اندازی خواهد کرد.به یقین نسل های بعد از ما در ارتباط بین مردم و شهرداری با رشدو توسعه تکنولوژی های ارتباطی تجدید نظر اساسی خواهند کرد.

۶ انشاالله روزی فرا خواهد رسید که مردم مشتاقانه هزینه زندگی شهریشان را که شهرداری به نمایندگی از آنها هزینه می کند به راحتی و به صورت الکترونیک خواهند پرداخت. وشهر ؛ شهر در خور شانی برای وجود مقدس و با برکت حضرت رضا علیه السلام خواهد شد.دعا کنید.

 

 

 

Template Design:Dima Group